Thursday, May 06, 2010

kniha-Prstenec kolem slunce

„Které se samozřejmě platí zvlášť,“ řekl Vickers.
„Ne, opravdu ne. Vše, co zaplatíte, je pět set dolarů za pokoj.“
„A postele?“ zeptala se Ann. „Křesla a takové věci?“
„Je mi líto,“ prohlásil prodavač. „To si musíte opatřit sama.“
„Je zvláštní poplatek,“ nedal se odradit Vickers, „za odvezení starého domu a přivezení nového?“
Prodavač se vztyčil a pronesl s tichou důstojností: „Chci, abyste pochopili, že toto je čestná nabídka. Ne¬jsou tam žádné skryté poplatky. Kupujete dům a platíte – nebo si dohodnete placení – v ceně pět set za místnost. Vyškolili jsme čety pracovníků, kteří odvezou váš starý dům a vztyčí nový. Všechno je zahrnuto v původní ceně. Nic se nepřidává. Samozřejmě, někteří kupující chtějí změnit místo. V tom případě jsme obyčejně schopni na¬vrhnout přijatelný plán na výměnu staré a nové nemovi-tosti. Vy, předpokládám, byste chtěli zůstat tam, kde jste. Řekl jste, že bydlíte nad údolím. Velmi atraktivní místo.“
„No, já nevím,“ řekl Vickers.
„Zapomněl jsem se zmínit o jedné věci,“ pokračoval prodavač. „Nikdy nebudete muset ve svém domě malo¬vat. Je postaven z materiálu, který je stálobarevný. Bar¬va nikdy neoprýská nebo nevybledne. Máme široký výběr velmi půvabných barevných kombinací.“
„Nechceme už déle plýtvat vaším časem,“ podíval se na něj Vickers. „Víte, my nejsme opravdoví zákazníci. Jen jsme šli okolo.“
„Ale máte dům?“
„Ano, mám dům.“
„A my jsme připraveni nahradit váš dům novým a zaplatit vám pěknou sumičku rozdílu.“
„Vysvětlil jste mi to, ale…“
„Mně to připadá, že vy byste měl prodávat váš dům mně, a ne abych se já pokoušel prodat vám náš dům.“
„Mám dům a mám ho rád. Jak mohu vědět, že bych měl rád jeden z těch vašich nových domů?“
„Ale proč, pane,“ namítl prodavač, „přece jsem vám říkal – “
„Jsem na svůj dům zvyklý. Znám ho a patří ke mně. Je to pro mě důležité.“
„Jayi Vickersi!“ vložila se do toho Ann. „Nemůže být tak důležitý jen po třech letech.

Labels: